Bibi van Lieshout

residentie 23 t/m 27 November 2021

Bibi resideert samen met Khalid Koujili El Yakoubi en Nouha Rannoun een week in onze theaterzaal om te werken aan de toekomstige voorstelling Paris Was A Woman.

Lieve Lezer,
Mijn naam in Bibi van Lieshout. Theatermaker en speler, vorig jaar afgestudeerd aan het RITCS te midden van een pandemie. De jeuk om te spelen en te delen is enkel maar meer gegroeid. En helaas zijn ondertussen bepaalde thema’s in de wereld weer op scherp gesteld.

Ik heb wilde plannen over een nieuwe voorstelling. Geïnspireerd op vrouwen uit Parijs. Jaren 50. Vrouwen die geboren zijn als man. En hun lijf verkopen om te sparen voor hun transitie in Casa Blanca. Ik werd enorm geraakt door de foto’s van deze vrouwen in het boek ‘Les Amies de PlacheBlanche’ van Christer Strohalm. In mijn foto zoektocht stuitte ik op het bekende portret van Djuna Barnes die koffie drinktmet een andere vrouw. Ik ontdekte een groep kunstenaressen in de jaren 20, in datzelfde Parijse decor maar dan eerder in de tijd. De losgebarsten energie van net voor de oorlogsjaren. Vrouwen. Krachtig, mooi en bijna allemaal verliefd op een andere vrouw. Greta Schiller maakte er in mijn geboorte jaaral een documentaire over: ‘Paris was a Woman’. Als deze vergeten vrouwen hun leven nu hadden geleefd weet ik niet hoe veilig ze zouden zijn. De kunstenaressen en de nachtvlinders. Met wetten die in Hongarije en Polen worden aangesteld, en onlangs de moord die in dit land nog gepleegd is. Ik vier de liefde al zolang ik zoenen kan, maar ik lieg niet als ik zeg dat ik het afgelopen jaar pas doorvoelt heb wat zijn wie ik ben eigenlijk echt betekent in deze maatschappij. Ik wil nooit dat het er toe doet. Dus heb ik het er niet over. Maar het doet er wel toe. Het deed er toe en nu nog steeds. We zijn er nog niet. Nog lang niet. Gelukkig zijn heel veel mensen aan het doorvoelen dat hun kleur, gender, sociale achtergrond, handicap of geaardheid ze op bepaalde vlakken buiten spel heeft gezet. En ik wil het spel verruimen. Ik wil dat iedereen mee kan spelen, iedereen kan winnen en verliezen. We doen veel onderzoek en ontmoeten makers die deze thema's omarmen en ook de historische context kennen van hun materiaal. Ik ben enorm gefascineerd door bijvoorbeeld de Fiscaliteit en humor van wat Toneelgroep Carver ooit deed, de extravaganza van de films van Pedro Almodovar en het onderzoek in het werk van Michiel van Erp. Ik noem nu maar een fractie van wat inspiratiebronnen. Mijn stijl is beeldend, tragisch, komisch. We kunnen niet wachten het gesprek aan te gaan, ons te mogen ontwikkelen en simpelweg te mogen spelen.
Liefs Bibi


Paris was a Woman’ is een nog niet bestaande voorstelling die gemaakt en gespeeld zal worden door een hagelnieuw collectief bestaande uit Khalid Koujili El Yakoubi, Malique Fye, Nouha Ranoun en Bibi van Lieshout.

Khalid Koujili El Yakoubi is acteur en theatermaker. Hij studeerde Drama aan het KASK in Gent en behaalde hier ook zijn master. In zijn afstudeervoorstelling ‘Don’t make it about you’ (2019) deed hij dieper onderzoek naar de representatie van ‘de ander’ in het Westerse theater. In 2019-2020 maakte hij met Thomas Belinck ‘De bevrijding van het edelhert’ omwille van corona zal de voorstelling in premiere gaan in februari 2022. Momenteel speelt hij met de Montignars op het Love at first sight festival. Onlangs was hij kernlid van de Montignars en speelde o.a. op Love at first Sight festival. Momenteel speelt hij in Het Paleis.

Nouha Rannoun is poët, MC (master of ceremony) en actrice. Met haar poezië heeft zij de voorbije 6 jaar heel wat podia bereikt in Vlaanderen en Wallonië. Als MC heeft zij de kans gekregen om alle grote festivals in Belgie te performen. Als actrice heeft ze dire jaar op het RITCS-School of Arts gestudeerd. Als allround perfomer werkte Nouha samen met BOZAR, de Transformer van Rooftoptiger, artistieke werkplek H30, CC Mechelen, JES, Fameus, kunstZ, Arenberg. Zij speelde in 2016 oa. In de succesvolle voorstelling: ‘De wetten van de straat’ vervolgens nam zij een pauze van de theaterwereld en werkte ruim twee jaar als cipier in twee verschillende gevangenissen. Hier heeft zij veel ervaren en nu voelt ze dat ze klaar is om de stap terug naar het theater te maken.

Malique Fye is actrice en theatermaakster. Ze studeert in haar laatste jaar van het KASK en zal mee werken aan ‘Paris was a woman’ als dramaturgisch klankbord. Ze speelde onder andere al op Leave no one behind Festival en in de Studio met de productie ‘Adagio’. Momenteel speelt ze op love at first sight festival met de voorstelling ‘Reclaiming the space’ samen met regiseuse Khadija El Kharraz Alami.

Bibi van Lieshout is actrice en theatermaakster en behaalde reeds, (2020) haar masterdiploma spel aan RITCS- School of Arts te Brussel. Alvorens studeerde zij aan de Koningstheateracademie te ’s Hertogenbosch in Nederland. Zij liep haar stage bij de KoninklijkeVlaamse Schouwburg bij internationale productie ‘Vita Siyo Mucheza Yawatoto’ (2019) van Théâtre et Réconciliation onder regie van Frederique Lecomte. Ze werkt inmiddels voor verschillende huizen als Bronks en Het Paleis en L’aria (Corsica)