Interview met Dago Sondervan

uit het archief: Triangle Yur

Dago is muzikant, halftijds wereldverbeteraar en bekwaamt zich tussendoor in het schrijven van computercodes waarmee hij muziek maakt. Hij verhuisde in 2016 tijdelijk zijn homestudio naar Het Bos en nodigde er mensen uit voor nachtelijke coding-jamsessies. Hij zorgde tevens voor livegecodeerde achtergrondmuzak tijdens een reeks Boskeukens. In november 2016 liet hij een nieuwe plaat los in Het Bos terwijl hij tijdens de release zijn platenhoezen door een plotter haalde. U kent de man mogelijk als een van zijn aliassen Anton Price of Bohrbug of als de praatvaar die koffies slurpt in de Bosbar.

Dit interview werd gepubliceerd in onze voorjaarsbrochure van 2017.
De bijgevoegde foto's zijn gemaakt in 2016 door Wannes Cré tijdens de plaatvoorstelling/installatie in onze exporuimte.

Open source

‘Het is in feite heel simpel. Open source is software waarvan de broncode zichtbaar is voor iedereen. Dat wil zeggen dat iedereen die broncode kan gebruiken en de kan aanpassen naar believen. Om kleuren aan te passen, het lettertype te verkleinen… en daarin kan je zover gaan als je wil. Tegenover open source staat closed source en daarvan is de code niet zichtbaar.

Mijn interesse voor open source is stelselmatig en eerder toevallig gegroeid. Als muzikant was ik een van de early adopters om een computer te gebruiken en daar muziek mee te coderen. Zo heb ik me geruime tijd bezig gehouden met het programmeren in een closed source programma, maar dit terzijde. Ik heb vervolgens het plan opgevat om een elektronicafestival te organiseren en wou ontzettend graag live coders op de affiche.

Zo ben ik in contact gekomen met gasten uit de live coding community en die community leek quasi onlosmakelijk verbonden met de open source community en kwam ik met één been in de open source terecht. Het andere been volgde omdat ik een tijdje later Kasper Jordaens (tegenwoordig Sondervans partner in crime bij het live coding duo H.AL.IC) van Iminds leerde kennen toen we samen deel uitmaakten van het Pompoenorkest waarbij we de elektrische spanning van groenten trachtten te vangen en via synthesizers om te buigen tot diverse elektronische geluiden. Ik ben toen ook beginnen knoeien met mijn plotter. Deze printers uit de jaren 80 zijn in de vergetelheid geraakt omdat er geen besturingsprogramma’s meer voor worden gemaakt. Kasper was toen bezig om via zelfgeschreven open source software de plotter nieuw leven in te blazen. En voor ik het wist stond ik met beide voeten in de open source scene.’

file

Goedkoper

‘Het is niet zo dat ik mij vanuit een revolutionaire omwentelingsdrang op de open source heb gestort, maar het is gewoon handiger. Open source werkt bijvoorbeeld op alle besturingssystemen zoals OSX, Windows of Linux wat het compatibiliteitsprobleem oplost. Bovendien wordt open source software permanent bijgeschaafd door een ganse gemeenschap die in contact staan met elkaar. Hier geen dure of frustrerende updates die u aansporen om een nieuwe computer aan te schaffen, maar een oplossing op maat die door samenwerking tot stand is gekomen. Veel mensen gebruiken gekraakte software. Dat is begrijpelijk omdat die programma’s vaak belachelijk veel geld kosten, maar dat is ten eerste illegaal en ten tweede is dat gewoon onveilig. Open source software is een volwaardig en gratis alternatief. En het is beter. Ik gebruik graag het verhaal van Britannica en Wikipedia om het verschil tussen closed source en open source te duiden. Het monumentale Britse encyclopediebedrijf Britannica heeft ooit een onafhankelijk onderzoeksbureau gevraagd om beide encyclopedia onder de loep te nemen. Wikipedia kon immers nooit zo correct en volledig zijn als Britannica met historici en weet ik veel welke specialisten op de payroll. Het resultaat viel lelijk tegen toen bleek dat Wikipedia accuratere info verspreidde dan Britannica. Samen iets beheren en polijsten blijkt dus vruchtbaarder te zijn dan informatie af te schermen en enkel tegen betaling vrij te geven. Dat gegeven kan je ook extrapoleren naar een de samenleving waarin we allen, tja, samen leven.’

Het individu en de groep

‘Een van de mooiste dingen aan open source is dat het mensen verbindt tot een community. In ons huidige kapitalistisch systeem word je als waardevol beschouwd als je egoïstisch bent. Als jij iets hebt wat de ander niet heeft; een mooie wagen, designer kleding en de financiële rijkdom om een continent te voederen, heb je het gemaakt. Het is aan de ander om zijn stinkende best te doen en hopelijk toe te treden tot die illustere elite. Binnen de open source ben je pas waardevol als je iets deelt, zodat de ganse community je bevindingen kan verbeteren of inzetten voor andere toepassingen. Er is geen elite want alles is toegankelijk voor iedereen.

'Met een beetje goeie wil kan je dat gegeven zien als een blauwdruk voor een nieuw maatschappelijk model, waar verandering niet van bovenaf wordt opgelegd, maar organisch van onderuit groeit. Tegenwoordig zien we dat trouwens al gebeuren met al die burgerparticipatieve initiatieven die als paddenstoelen uit de grond schieten.’

Man met een missie

‘Ik zie het inderdaad een beetje als mijn missie om het open source woord te verkondigen. En in mijn ogen is Het Bos daarvoor de perfecte plaats om te beginnen omdat Het Bos de dingen organiseert zoals ik ze graag zie. Het feit dat je geen bier afneemt van Inbev, koffie en soep schenkt aan vrije bijdrage, kwetsbare jongeren uitnodigt in een kunstenwerkplaats, dat zijn dingen die ik graag zie gebeuren. Het Bos stelt door haar werking ook de vraag hoe het anders kan, hoe we het heft terug zelf in handen krijgen. In plaats van kritiek te leveren en in hoekje te zitten kniezen, pakken we de dingen aan. We proberen. Niet geschoten is altijd mis, weet je wel. De technologie is voorhanden, dus wil ik ze beschikbaar maken voor Het Bos. Zo leer ik mezelf nu om audio over IP netwerk te kunnen sturen wat enorm veel mogelijkheden voor de concertzaal kan opleveren. We zouden bijvoorbeeld alle audiosignalen van een concert via het netwerk kunnen versturen. Dan is die meteen voorhanden voor iedereen die op dat netwerk zit. Dat betekent dat je dat geluidssignaal kan finetunen om een livestream te doen, dat je tijdens een concert al een remix kan maken, dat je een live-registratie afmixt voor een opname, dat iemand enkel de vocals kan horen,… . Heel die technologie bestaat, maar is onbetaalbaar als je geen Sportpaleis bent, maar dat is buiten de open source community gerekend!

Tot slot

‘Mag ik nog even meegeven dat het bedroevend gesteld is met de lessen IT in het onderwijs? We leven in een samenleving waar technologie een steeds grotere rol speelt. Er wordt veel getoeterd over de automatisering en slimme auto’s en weet ik veel wat, maar onze kinderen worden nog altijd klaargestoomd voor een arbeidsmarkt van 20 jaar geleden. Als ik zie dat mijn kinderen word documenten of excell sjablonen leren maken, dan wordt ik lichtjes furieus. Dat is ook een van de redenen waarom ik workshops Scratch geef. Scratch is open source software die nota bene werd ontwikkeld in het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology oft MIT waarmee kinderen leren programmeren. Ze kunnen er spelletjes of videoclips mee maken en leren zo op een speelse manier zelf deel uit te maken van een proces waarvan ze normaal passieve gebruikers zijn.’

file

In mei 2016 organiseerde Dago een sonic-pi workshop & ALGORAVE met Live coding in Het Bos.

De Live coding sessies op donderdagavonden gingen door in oktober 2016.

Dago's Triangle Yur albumrelease ging door op 12 november 2016.

De workshops SCRATCH voor kinderen gingen door in 2014 & 2015.

Op 22 februari 2017 leerde Dago jongeren muziek te coderen met Sonic Pi.

Op 16 april 2017 organiseerde Dago een Algorave tijdens UNTITLED in Het Bos.