Diego is van Antwerpen, geboren en getogen, en heeft altijd muziek gemaakt.
'Eerst heb ik notenleer gevolgd in de lagere school, daarna een aantal jaar klassieke gitaarles. Toen ik ouder werd bleef ik muziek maken als producent voor underground artiesten, zowel lokaal als internationaal, dat heeft me veel ervaring opgeleverd. Ik ben half Peruviaans, toen ik na lange tijd terug in contact kwam met het land besefte ik dat ik een switch wilde – om terug mijn gitaar vast te pakken en cumbia te maken.'
'Mijn vader is van Pucallpa, een stadje in de jungle. De cumbia van daar ben ik zowat vergeten. Toen ik terugkeerde heb ik een hele deepdive gedaan naar het genre en de origines, het liefst luister ik de early stuff. De stijl verschilt naargelang het uit de bergen, de amazone of van de kust komt. Elke regio heeft een eigen goede groep. De verdieping in de muziek komt met veel trots. Het is heel tof om dat te verspreiden naar mensen hier. Zulke feestjes brengen een open vibe met heel veel gedans, er wordt veel bewogen en het maakt niet uit hoe je je beweegt. Ik zou dat graag hier eens zien gebeuren, dat is een ander soort plezier.'
'Muziek is altijd een constante geweest, het is de beste manier om mij te uiten. Ik luister graag naar muziek die je kan transporteren naar een andere plek, dingen waar je in kan wegsijpelen. Gewoon dromen met de muziek. Als ik naar cumbia luister kan ik alles echt voor mij zien: die rivieren, die paadjes, die mensen. Dat geldt ook voor de regionale muziek, die vibe past telkens bij de regio. Soms zie je de amazone, soms bergtoppen. De traditionele percussie-instrumenten zijn rauw en authentiek. De niet al te professionele sfeer kan de creativiteit echt blootleggen, je werkt met wat er beschikbaar is. Ze veroorzaken zekere imperfecties die je transporteren naar een bar ergens op den buiten. Muziek hoeft niet altijd diepgang te hebben om diep te raken. Cumbia, maar ook andere genres hebben dikwijls oppervlakkige teksten over liefde of whatever. Uitgebreide songwriting met metaforen etc. hoeft niet voor mij. Het zijn de herinneringen en nostalgie die het echt doet raken. Ik vind het fijn dat oppervlakkige muziek om op te dansen tegelijk zo diep kan gaan.'
'Het publiek een goede tijd laten beleven is met mijn komend optreden het doel. Graag zou ik een authentieke soundtrack hebben, nieuwe composities die ik live kan spelen. Op termijn zou ik wel een groepje willen. Mijn ervaring als producer kom nu van pas omdat ik dat nog niet heb: ik kan backing tracks maken voor de andere instrumenten en percussie. Tijdens mijn tijd hier wil ik zo veel mogelijk netwerken, misschien samenwerken met andere residenten. Nu heb ik ook tijd om nog eens meer tijd te steken in mijn passie, ik ga daar gebruik van maken.'
'Mijn ideale werkomgeving zou veel groen hebben. En een raam om naar buiten te kijken, al is het maar lucht – maar dat is niet praktisch om muziek op te nemen. Ik zie veel vintage synthesizers en de klassieke latin percussie-instrumenten: alledaags materiaal dat beschikbaar was om klanken te produceren, zoals de koebel, niets te fancy. '
Het belangrijkste is een goede ligging, zodat ik buiten kan stappen en inspiratie opdoen, de tools komen tweede.
Diego Y Su Floresta speelt op 22 mei om 22u in de concertzaal.