Interview met Daphné Pascual / We Are Various (WAV)

Na een kort oponthoud, versmelten ook in 2021 We Are Various en Het Bos hun Bubbels weer. WAV zal op woensdagavonden (en vanaf 23 februari bijna dagelijks) vrolijk blaffen in Het Bos, onderwijl de limieten van zijn Bosbubbel afsnuffelend. De radio zal die avonden een vrolijke mix brengen van de vaste WAV radio gastvrouwen- en heren, én shows van de deelnemers van het Bosbubbles project. Als duiding bij deze vernieuwde vriendschapsband ging onze Danielle de Nul in gesprek met Daphné Pascual van WAV over ontstaan, toekomstdromen en achtergrond van datzelfde online radioplatform.

WE ARE VARIOUS is een online wereldwijde radio met een fysieke basis in Antwerpen.
Van bij het begin was het opzet om gevarieerd en divers te programmeren. De radio hosts zijn zowel lokale spelers als internationale dj’s. Verankering in de lokale community is belangrijk, maar een stuk van WAV’s missie bestaat er ook in om de rijke Antwerpse en Belgische muziekscène via de online radiogolven uit te zenden naar de rest van de wereld.

Mijn broer Nikolaï en ik runden een platenwinkel, een familiezaak waar mijn ouders in 1975 mee begonnen zijn: USA Import. In 2009 hebben we besloten die te sluiten. Maar net daarvoor, in 2008, was Nikolaï reeds bezig met de opstart van een online radio onder de naam WAV. Je vindt trouwens twee shows uit die tijd nog op de huidige WAV website. Je kan gerust stellen dat WAV toen één van de eerste online radio’s in België was.

Samen met Fred Nasen, gevestigde waarde in de Belgische dj scène die zijn radio programma Texture radio ook al 10 jaar via verschillende online kanalen uitzendt, en met Patrick en Jan Olyslager, vroegere klanten van USA Import en de drijvende krachten achter het Antwerpse Howlin’ modemerk, Youniss Ahamad, hypergetalenteerd Antwerps artiest, en Mathilde Luijtten, de stuwende bezielster van het Overlast festival en zoveel meer, zijn we nu uitgegroeid tot een zevenkoppige ploeg.

Samenwerkingen zijn belangrijk voor ons. Tout court, maar concreet bijvoorbeeld met Het Bos of Trix. Daar gaan we actief naar op zoek. Dat is voor ons onafhankelijk zijn. We horen niet bij een bepaald huis of organisatie. We zien ons eerder als een onafhankelijke satelliet, met het streefdoel om te verbinden, overal een zaadje te planten. Samenwerken en uitwisselen, andere stemmen en ideeën toevoegen, dat kan een project enkel beter maken. Daar geloven we heel erg in.

De samenwerking met Het Bos ontstond twee jaar geleden. Aanvankelijk waren dat een paar optredens die wij vanop locatie live brachten op de radio. Daarna volgde de samenwerking met Closet Of Records. De donderdagavonden met focus op platenlabels die doorgaan in de Bosbar, brachten we live op de radio. Momenteel werken we samen voor de Bosbubbels. Oorspronkelijk was dat een feest maar dat is tijdens de lockdown omgedoopt tot een wekelijks driedaags event. Op woensdag is er de Bosbubbelshow op de radio, op donderdag wordt de videoclip opgenomen en op vrijdag vindt het concert plaats in de scenografie van de videoclip. Het idee is dat in lockdown de radio en de clip nog steeds kunnen doorgaan. Met de 2de lockdown heeft dat toch even stilgelegen, maar ik ben blij dat dat nu terug van start gaat, zij het voorlopig zonder het concertluik op vrijdag.

file

Andere voorbeelden van samenwerking zijn het Ochtenddienst radioprogramma van Trix, een praatprogramma met theatermaker Jaouad Alloul als host. Hij informeert in het programma naar de muzikale inspiratie van zijn gasten en daar vloeien heel inspirerende gesprekken uit voort, over politiek, overtuiging, waarden, …. Afgelopen zomer stonden we op Take Care waar we tijdens de concerten in het Rivierenhof interviews hadden met artiesten die daar optraden. De zomer van ons opstartjaar had Cinema Zuid (nu Cinema) dat toen nog in het Fotomuseum zat, muziekdocumentaires geprogrammeerd. Voor aanvang van elke film zorgden wij voor een aangepast radioprogramma in het Pixel café van FOMU. Het filmpubliek kon iets vooraf komen drinken en tegelijk live het programma beluisteren.

Zo’n live evenementen willen we ook graag uitbreiden in de toekomst (post-corona). Ik zou het bv. heel fijn vinden moesten we terug met onze tastings kunnen starten. Op die events koppelen we eten en drinken aan muziek. Zo hebben we een whiskey tasting met Andy Votel gedaan. Voor onze sake tasting hadden we muzikant Sjoerd Bruil uitgenodigd om een radioprogramma te maken met zijn uitgebreide vinylcollectie van Japanse disco, funk, pop en jaren ’80 muziek die hij uit Tokyo had meegenomen. Het was een zalige avond vol muziek, super-saké, Japans eten, een volle zaal en goeie vibes en de luisteraar thuis kon er ook van meegenieten.

Radio vind ik zo’n fantastisch medium.

Ik ben letterlijk in de muziek geboren. Mijn ouders zijn de platenwinkel USA Import gestart in de 70s. Aanvankelijk importeerden ze soundtracks en later andere genres uit de USA, vandaar de naam. Ze verkochten niet alleen muziek maar runden ook van bij het begin een aantal platenlabels. In de jaren zeventig brachten ze o.a. disco, funk, reggae uit, en nadien evolueerde dat naar elektronische muziek. Mijn ouders zaten middenin de scene van de Belgische elektronische muziek. Veel platenverkopers en klanten van de platenzaak waren artiesten die in onze studio achterin muziek maakten, en mijn ouders brachten dat dan uit. Ze hebben commerciële hits gehad, maar ook underground. Muziek verkocht veel beter dan nu. Het was een heel andere periode. Een gouden tijd.

Mijn broer en later ik hebben de winkel en een deel van de producties overgenomen, zijn ook zelf een aantal nieuwe labels gestart. Muziek verkopen en uitbrengen, dat blijft kleven. Er gaat geen maand voorbij zonder dat we ons luidop de vraag stellen wanneer we terug met die platenwinkel beginnen, of eraan denken om artiesten te vragen om iets te producen en dat dan uit te brengen. Enfin, het zou dan niet enkel puur uitbrengen zijn. Het creatief mee nadenken, de nieuwe producties in de verschillende scheppende fases beluisteren, en nog eens, en nog eens, om er samen iets beters van te maken, dat zou er sowieso altijd bij komen kijken.

We hebben het onze ouders niet anders weten doen. Hardcore techno tracks bij ons thuis in de woonkamer 1000 keer loeihard opzetten en dan zij beiden luidop bediscussiërend wat er beter aan kon, terwijl wij kinderen probeerden naar TV te kijken. Of in de 80s mee een nacht de studio induiken. En ons dan ’s morgens wakker maken en naar school brengen.

Dus ja, het zit in ons DNA en het blijft kriebelen. De ‘Various’ in onze radionaam, dat houdt heel het WAV-team hoog in het vaandel. Ik persoonlijk verbind dat met mijn moeder, die meer dan 30 jaar de topverkoopster van de USA was, eerst de sexy zus, dan de surrogaatmoeder van vele generaties dj’s en producers die de deur van de USA plattrappelden. De instelling dat er in elk genre iets goeds te vinden is, dat je jezelf niet kortzichtig moet afsluiten voor een bepaald genre, die ontvankelijke openheid: die heb ik echt van haar. En dus luister ik naar middeleeuwse polyfonie, over metal, tot gabbermuziek. Ik heb dat allemaal in mijn platenkast staan. Ik heb wel favorieten. En OK, in 1 of 2 genres vind ik wel érg weinig dat me ligt, maar ik kan blij zijn met heel veel soorten muziek. De naam WE ARE VARIOUS verwijst daarnaar. Daarnaast is WAV ook een digitaal formaat. En tot slot verwijst WAV ook naar waves. Geluidsgolven. Het idee en beeld van een geluidsgolf… Ik vind dat een fascinerend iets. En je kan er ook grafisch en tekstueel mee spelen.

Ik heb mijn studenten onze naam ooit eens laten inspreken. Want WAV is eigenlijk een passieproject. Voor mijn job coördineer ik DOCNOMADS Erasmus Mundus -een internationale Master in documentaire- en coach ik die masterstudenten. Ik had hen in de studio in hun moedertaal ‘We are Various’ laten inspreken. Een Japanse oudstudent, een Georgische, een Iraanse, … al die studenten die dat zeiden in hun moedertaal. Dat was mooi om te horen. Met die opnamen moeten we trouwens dringend eens iets doen.

In de toekomst willen we nieuwe samenwerkingen aangaan en de reeds bestaande samenwerkingen verder uitdiepen. We staan volledig achter de huizen waarmee we in zee gaan. Het Bos bijvoorbeeld. Hun programmatie… Dat is Antwerps en tegelijk heel werelds. Ik ben fan van het huis en van de mensen erin. Hoe het daar aangepakt wordt: de keuken, de bar, de expo’s, de jongerenwerking, concerten ... Ik kom er oud-studenten tegen die er met film bezig zijn. Ook de diversiteit en gevarieerdheid van de plek, de zin voor experiment, het vrijplaats-gevoel.

Zelf beziel ik naast WAV ook nog vzw Ondergrond mee, Wij organiseerden een aantal jaren MARTA, een lokalen boerenmarkt, en hebben eens één van onze overschottendiners in Het Bos gedaan. Als ik verder doordenk, dan zie ik alles wat me begeestert graag samenvloeien. Wij werkten voor MARTA namelijk een aantal keren samen met het opvangcentrum Linkeroever. Vrouwen van het centrum kozen en maakten een gerecht uit hun thuisland, met lokale producten van boeren uit de buurt. Vervolgens verkochten zij het gerecht op de boerenmarkt bij ons op zaterdag en zo verdienden ze er geld mee. Ik zou dat heel graag willen herhalen met muziek en eten. We zitten samen met de mensen van het opvangcentrum. We hebben een conversatie met hen over hun muziek, welke muziek ze zelf maken of zingen, welke muziek ze beluisteren als ze triestig of blij zijn, welke muziek hen verbindt. En hetzelfde voor eten. Die dialoog en uitwisseling zou dan culmineren in een luistertoonfeestmoment, waar er samen wordt gekookt en gegeten, waar er een radioprogramma wordt gemaakt door hen, met livemuziek, dat je dan online op de radio ook kunt horen. Dat luistertoonfeestmoment georganiseerd op een plek zoals Het Bos. Als al die verheffende energieën samenkomen en elkaar nog meer opheffen: daar doe ik het voor.

De eerstvolgende Bosbubbleshow, met Bert & Stijn Cools (Granvat), gaat op 3 februari online van 21-22u

Ontdek veel meer via https://wearevarious.com/ en via de tag #boscast op diezelfde webstek.