Interview met Slumberland en Jerusalem In My Heart

uit het archief: dubbelconcert & lp release

Op 6 februari 2019 stelde Slumberland zijn nieuwe plaat "Sea, Sea, Drifter" voor in Het Bos. Deze werd door de kundige handen van Radwan Ghazi Moumeh (Jerusalem In My Heart) tot een mooi geheel geboetseerd. We vroegen ze naar hun ervaringen rond de nieuwe plaat, het maakproces en een kwartet levensbeschouwelijke randzaken. 


Dit interview werd gepubliceerd in onze voorjaarsbrochure van 2019.
De bijgevoegde foto's van het concert zijn genomen door Han Soete.

De nieuwe Slumberland plaat is geproduceerd door Radwan Ghazi Moumeh van Jerusalem in My Heart, hoe kwam die samenwerking tot stand? 

Jochem: Een goede 8 jaar geleden was ik samen met de band Nive and the deer children in Montreal aan het werk. Op een van de vrije dagen kwam ik terecht in La Sala Rossa, toen Het Bos van Montreal, bij een try out van JIMH. Ik was meteen verkocht. JIMH bracht iets tussen een performance/ritueel en een intens ongrijpbaar concert. Later werkte Radwan mee aan enkele platen van bevriende bands, waardoor hij steeds weer mijn aandacht trok. Uiteindelijk na het zien van een live show van Colin Stetson in Gent, waar Radwan achter de mixtafel stond, was het voor mij duidelijk dat we ooit iets samen moesten gaan doen. Toen heb ik hem gemaild met de vraag of hij zin had om mee op de trein te springen. De volgende dag kreeg ik een enthousiast antwoord. Na een glas rode wijn in de Botanique in Brussel was de zaak beklonken. 

 Hoe begin je aan het maken van een nieuwe plaat en hoe verloopt het proces van hersenvrucht tot testpers?

Jochem: Slumberland is een band die veel tijd en voorbereiding vraagt. Eerst en vooral moeten de mechanische instrumenten gebouwd worden. Van daaruit probeer ik de eerste blauwdruk te maken van de nummers. Ik ben iemand die altijd veel tijd steekt in het boetseren en componeren van nummers. Soms tot mijn grote spijt, moet ik zeggen dat er al veel vastligt voor we de studio induiken. Maar ik denk dat we er in geslaagd zijn om de ruwe diamant te behouden en niet te eindigen met een overganalyseerd steriel resultaat. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik veel belang hecht aan de opnamesituatie. Ik kies er steeds voor om intensief en afgezonderd op een onbekende plek te gaan opnemen. Hierdoor creëer ik een situatie waarbij 'het moment' zich opdringt en waardoor, volgens mij, de nummers weer zuurstof krijgen. 

 Can you guys describe a typical studio day for Jochem and Radwan?

Radwan: We would wake up at around 9 or 10 am, have some breakfast outside the studio in the garden and chat a bit about what the plan for the day would be, discuss yesterday’s work and just get our thoughts together. We’d then get into the studio and start hacking away at the ideas we had laid out in the pre prod and keep inching towards something that we all felt great about.

Jochem: We zaten inderdaad elke ochtend tussen de tulpenvelden te ontbijten. We werkten vaak 12u per dag en dit 14 dagen lang. Zeer intensief, iets wat zijn vruchten afwerpt, maar ook enorm veel energie vraagt. Ik had nog het geluk dat ik niet met een jetlag moest dealen en de drang om elke ochtend om 6 uur te willen gaan joggen. Bij de nachtelijke whiskey was ik er dan weer wel bij. 

 Jochem, how was it for you to make every decision by yourself? And Radwan, how could you help or support Jochem in his decision-making process?

Jochem: Ik heb inderdaad alle nummers alleen geschreven. Bij de opnames heb ik de drummers ingeschakeld. Ik ben zeer blij het meest getalenteerde complementaire drumkoppel aan mijn zijde te hebben. Ik denk dat dit ook wel te horen is op de plaat. Maar ja, al de rest heb ik zelf ingespeeld. Zoals zovelen heb ik hier een haat–liefde verhouding mee. Maar dit is ook de reden waarom ik met Radwan wou werken. Hij was mijn klankbord en een meester in het creëren van een vertrouwde en uitdagende omgeving. 

Radwan: To be honest, it was quite natural. When you come into a session with extensive pre production done, a lot of the guesswork has already been addressed. So from there, the task is to execute the plan that has been outlined before entering the studio, but all in keeping much room for a new idea, improvisation and/or a happy accident which happened quite a bit. 

 The recording mainly  took place in the Netherlands. Later on you worked on it in Montreal. How connected are you guys to a location if it comes to making music?

Jochem: We hebben speciaal voor deze studio gekozen omdat de atmosfeer ons beviel. Ik hecht daar meer belang aan, dan aan de technische mogelijkheden. Beperkingen hebben zich opgedrongen, met inventieve en verrassende resultaten.  Ik denk dat er een perfect evenwicht was tussen het isolement tijdens de opnamesessies in Nederland en de mixperiode (in Radwan's studio 'Hotel 2 Tango') in een grootstad als Montreal. 

Radwan: It’s impossible to not be connected to a space where you are working and creating. Voorhout turned out to be an exceptional location as we were ‘trapped’ in this village with literally nothing to do other than work! We actually only went out once, and it was the last day of the session for dinner! I personally love that mode of being completely absorbed in a session with no outside influence. And as for Montreal, Jochem has a very fond history with the city so for him, it was kind of like a homecoming of sorts. We had a really great mixing session.

 Jochem, you also make videos, build installations & make music for several performances, how is your other work influencing Slumberland and vice versa?

Jochem: Al deze projecten zijn nauw verbonden. Het beeldende en tastbare van de installaties zet zich voort in mijn filmwerk. Net zoals mijn documentaire achtergrond en ervaring in de danswereld zich vertaalt naar de aanpak bij mijn videowerk en collagetechnieken in de muziek. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik steeds een suggestief verhaal probeer te vertellen aan de hand van herkenbare elementen om ze dan weer te vervreemden. Ik flirt met bestaande conventies om ze later aan te vullen met persoonlijke elementen. Hopelijk  brengt dit een gelaagdheid met zich mee waardoor mensen op verschillende manieren zich in mijn werk kunnen herkennen. 

 Which other projects, besides each other’s, inspired you while making this record?

Jochem: Ik vertrek vaak van beelden en films, maar niet concreet één ding waar ik me door liet inspireren. Met Slumberland heb ik een situatie gecreëerd die op zich al zeer dwingend is. De installatie en formatie zijn zeer bepalend. Een van de vertrekpunten was wel om het fysieke tegenover het mechanische te plaatsen. Dit is dan ook de eerste plaat waar ik een menselijke aanwezigheid wou accentueren door met twee drummers en meer stem te werken. 

Radwan: We talked a bunch about music while working on the record, but from my end, I am very careful as to not let any outside influence creep into my psyche. It’s imperative for me that we come out of this with a unique and singular piece of work, that stands firmly on its own two feet. So I end up listening to a lot of music that has absolutely nothing to do with what we are working on, and use that as more of a pallette cleanser, rather than influence.

 Is it a challenge to translate the record into a live performance?

Jochem: Altijd, maar ik heb er veel vertrouwen in. Ik wil alles behalve de plaat vlekkeloos kopiëren naar een live set. Live focussen we ons meer op een soort van collectieve beleving. We nemen veel meer onze tijd voor elk nummer, waardoor mensen meer uitgenodigd worden om er deel van uit te maken en ons niet gewoon passief moeten aanschouwen.   

 Radwan, what is happening with Jerusalem In My Heart the coming period? You just announced a lot of tour dates for early 2019, are you going back into the studio after those dates? 

Radwan: No my goodness, I am not setting foot near any new JIMH music for a while! The record just came out in the fall and it was a mountain to climb, so for the next little while, I am focused on the live show and developing that. I am really really excited to perform with Slumberland in the new year. I feel the two projects will complement each other perfectly in a live setting.

Jochem: Inderdaad na een avondje babysitten op Radwan's zoon kunnen we zeggen dat we familie zijn. Er is niets fijner dan op een ongedwongen manier samen te evolueren. Iets wat we beiden hoog in het vaandel dragen. Ik denk dat deze shows dit zullen bevestigen. Ik was bij de release show in Canada en JIMH is gewoon een ongelooflijke ervaring om live mee te maken. Dus ik ben zeer blij dit samen te mogen delen.

Slumberland en Jerusalem in My Heart concerteerden samen op 6 februari 2019 in Het Bos.