Interview met Kraak

Gabriela González, Pauwel De Buck en Dylan Belgrado

Als opwarmer voor het KRAAK Festival in oktober, sloegen KRAAK en Het Bos reeds de handen in elkaar voor een geluidsexpo onder de naam 'Sound Installed: a proto kraakfest hang'. Bezoekers werden ondergedompeld in geluidsfonteinen, reflexieve magie en bizarre videodromen. Elke ruimte werd een wereld op zich. Bosmedewerker Lennert Hoedaert had, in aanloop van deze expo, in mei 2021 een gesprek met Kraak.

"Een van de meest natuurlijke samenwerkingen"

Voor onze Kraak-gesprekspartners Gabriela González Rondon (programmatie, communicatie), Pauwel De Buck (programmatie, productie) en Dylan Belgrado (grafisch design, archief) is Het Bos een logische nieuwe halte voor hun jaarlijks terugkerend festival. Het platenlabel/concertorganisator dat al sinds 1997 buiten de lijntjes kleurt, organiseert met het Kraak-festival een jaarlijkse terugkerende ode aan de parels die de ondergrond doen trillen. Maar nu is er dus eerst in Het Bos een veelbelovend voorproefje onder de vorm van vier uiteenlopende geluidsinstallaties.

Het is niet de eerste keer dat Kraak samenwerkt met Het Bos, wel integendeel.
"De connectie met Het Bos gaat al terug naar de tijd van Scheld'apen, dus meer dan tien jaar. Kraak is een nomadische organisatie die altijd op zoek is naar partners voor events en concerten. Sinds ons eerste contact zijn er regelmatig samenwerkingen met Het Bos. Zo hebben we er al twee edities van een platenbeurs voor labels georganiseerd, waar we telkens experimentele labels met een liveprogramma en nieuwe releases verbonden. We hebben ook goede contacten met David Edren van Het Bos en het Delta~wave Festival. Vorig jaar vroegen we Het Bos of er interesse was om samen het Kraak Festival te organiseren. Dat is elk jaar onze grootste activiteit maar om de zoveel jaar verplaatsen we het naar een andere locatie. In het begin vond het festival plaats in Hasselt, daarna Brussel, Aalst, en later terug in Brussel bij de Beursschouwburg. Het was nu het juiste moment om te verhuizen, vonden we, en Het Bos kwam in aanmerking omdat ze ons altijd gesteund hebben", legt Pauwel uit.

Maar er is nog veel meer, gaan de Kraakies verder.
"Er is ongetwijfeld veel verwantschap met Het Bos. Het is een van de meest natuurlijke samenwerkingen, ze zijn super enthousiast om het festival mee te organiseren. Dat is niet zeldzaam, maar soms neemt het wat tijd in beslag om een cultureel huis te overtuigen, maar bij Het Bos is er naast enthousiasme een gedeelde ethos wat betreft muziek en artiesten die we willen programmeren. Daarnaast is Het Bos bezig met communitywerking en dat zit ook in ons DNA."

Hoe is Kraak terechtgekomen bij een expo met geluidsinstallaties?
"Het Bos had voor ons al een periode gereserveerd in mei en gezien de omstandigheden besloten we dat een expo het beste idee zou zijn. Omdat expo's niet onze voornaamste specialiteit is, wilden we het linken met geluid. Veel artiesten waarmee we samenwerken zijn ook beeldend kunstenaars, dus we kozen uit een pool mensen die met beide bezig zijn. Zo zijn we bij vier artiesten, twee Belgen en twee Franse kunstenaars, gekomen die geluidsprojecten ontwikkelden voor een ruimte in Het Bos."

Artist in residence

Clara Lissens is alvast geen onbekende. Ze was een van de negen muziekresidenten die Het Bos afgelopen zomer in huis haalde. Sommigen zullen haar kennen van De Batteries, het duo dat ze vormt met Yasmin Van der Rauwelaert. Met haar muzikaal werk toont Lissens hoe ongemak, popmuziek en dadaïsme een bijzonder spannende combinatie worden. Op het Kraaks sublabel KRUT bracht ze recentelijk de EP Diviner uit.
"Voor de expo zal ze met video-installatie werken rond surreële sonische visies", wordt een tipje van de sluier opgelicht.

Antwerpenaar Vincent Van Dijck, afkomstig uit Wuustwezel, opereert graag op de grens van realiteit en internet. Door middel van digitale codering, compositie en samenwerkingen zoekt Van Dijck naar diepmenselijke ontmoetingen in fictieve digitale werelden", klinkt het. "Vincent hebben we nog nooit ontmoet, dus dat is ook spannend en cool. We ontdekken graag nieuwe artiesten en zien waar het loopt. Wie weet, is het de start van een lange samenwerking."

Geluidskunstenares en harpiste Léa Roger werkt dan weer in elektro-akoestische sferen. De uit Brussel afkomstige artieste focust op resonantie, bewustzijn, energiestromen en visuele, psycho-akoestische fenomenen. In haar werk 'Remanence' onthult ze de trillingseigenschappen van licht en geluid op een letterlijke manier, waardoor de onzichtbaarheid van deze elementen voelbaar wordt. Een oefening in communicatie via onzichtbare velden met andere woorden.

Clarice Calvo-Pinsolle werkt rond geluidstexturen en impressies daarvan. Haar voortdurende verkenning van geheugen en ruimtelijkheid daagt zowel kijkers als luisteraars uit om in alternatieve perceptievelden te duiken. Ook haar nieuwste installatie, waarbij keramische fonteinen fungeren als bondgenoten van field recordings, belooft een ervaring te worden.

Microplaneet

"De keuze voor de artiesten past ook in onze nomadische aanpak waarbij we kunstenaars uit het Brusselse op Vlaamse grond willen introduceren en omgekeerd. Jonge, buitenlandse artiesten krijgen die kans niet altijd. Brussel is net als andere steden soms een beetje een microplaneet en deze expo geeft hen de kansen om daaruit te breken. Veel Brusselse artiesten komen uit Frankrijk, maar ook Latijns-Amerika en eigenlijk overal ter wereld. Het is fijn om die onderlinge connectie te maken", klinkt het.

Hoe heeft corona Kraak beïnvloed is de onvermijdelijke vraag? Net als bij zo veel andere organisaties heeft het hen gedwongen om nieuwe wegen te bewandelen om publiek te bereiken en artiesten te promoten.
"We presenteerden een videoserie genaamd 'Spring Brakers', waarvoor we muzikanten vroegen om een liveshow op te nemen in een omgeving waarin ze normaal niet zouden spelen. Alle video's werden vooraf opgenomen en elke zondagavond uitgezonden, en daarna beschikbaar op onze website, zo hebben we geprobeerd om het 'livestream'-gegeven te omzeilen."

En sinds oktober heeft Kraak het digitale sublabel KRUT waarop elke maand enkele EP's komen. Recentelijk werden een aantal songs daarvan gepresenteerd tijdens een set bij Kiosk Radio. "Bij Kraak is de kruisbestuiving belangrijk, zeker in deze tijden is het belangrijk om dat voorop te stellen. Het is iets als verschillende eilanden verbinden maar dan op kleine schaal."

Menselijke connectie

Uiteraard werd de menselijke connectie de voorbije periode gemist. Voor Pauwel is het persoonlijk de centrale functie van wat Kraak doet, stelt hij. "Eigenlijk willen we connecties tussen publiek, artiesten en organisaties creëren die samen naar muziek luisteren. De hoofdfocus is voor mij altijd de concerten en het fysieke samenkomen geweest. We opereren in een niche maar door de connectie die er tussen al die mensen is, ondersteunt iedereen elkaar. Artiesten en publieken houden ervan onder elkaar te zijn, dat is de drijvende kracht in het organiseren van optredens". De twee andere Kraakies knikken goedkeurend ja. "Het belang van verbinding is altijd logisch geweest bij Kraak, maar nooit duidelijker geweest dan nu. Deze exhibitie is een eerste voorsmaak voor de terugkeer van dat allemaal en hopelijk kunnen we een vol huis hebben voor het festival in het najaar", besluit Gabriela. De line-up van het komende KRAAK Festival, dat in Het Bos doorgaat het eerste weekend van oktober, is intussen voor 80 procent rond en wordt ergens in juni aangekondigd, geven ze nog mee.

'SOUND INSTALLED: A Proto KRAAKfest Hang' van 28 tot en met 30 mei 2021.

Het KRAAK FESTIVAL zal dit jaar voor de eerste keer in Het Bos plaatsvinden
op 1 & 2 Oktober.