VISITE Expo: Dušica Dražić & Wim Janssen

Zo 15 augustus 2021
10:00

De expo loop gedurende het hele Visite film Festival, tijdens de openingsuren van de Bosbar.

Seaside

Dušica Dražić (2020, loop, 16 mm film, colour, stil)

"Neem een nieuwe balpen. De meest eenvoudige. De goedkoopste. De meest voorkomende. En trek daarmee een lijn tot de pen leeg is. De lengte van die lijn zal gelijk zijn aan de afstand van de stoel waar je nu op zit tot aan de zee,” zei een leraar tegen zijn leerlingen ergens in België.

Ik heb een nieuwe balpen genomen. De meest eenvoudige. De goedkoopste. De meest voorkomende. En ik trok een lijn totdat de pen leeg was.

Ik had een bureau, een stoel en een lamp nodig. Materialen die ik gebruikte waren papier, een balpen en een liniaal. Er werd een repetitieve taak uitgevoerd. Na twee maanden, vele uren later, was het werk klaar.

Tijdens het tekenen van de lijn herinnerde ik me mijn jeugd. Die zomerse, zorgeloze dagen aan de Adriatische zee met mijn ouders en mijn oma. Vrienden die ik op de eerste dag van de aankomst zou ontmoeten. Warmte. De smaak van zout. De geur van zonnebrandcrème. Gerimpelde vingertoppen. Egels in de tuin.

Terwijl ik de lijn trok, dagdroomde ik over de zee. Mijn zoon leren zwemmen. Rijpe vijgen plukken op weg naar het strand. De aangename schok in mijn lichaam wanneer ik voor het eerst de zee in duik.

Tijdens het trekken van de lijn dacht ik na over wat ik zou moeten doen om naar de zee te kunnen gaan.

+

Charlemagne

Wim Janssen (2021, 16mm film loop (color 10min), Prepared piano, pluche screen)

"Voor “Charlemagne” werd een film opgenomen op 16mm in het atelier van beelden kunstenaar en muzikant Charlemagne Palestine. De camera zweeft zachtjes door zijn kleurrijke installaties van pluche dieren, sjaaltjes en muziek instrumenten. Naarmate de film voortschrijd worden de camerabewegingen langzaam desoriënterend, waardoor de kijker gevangen wordt in een verwarrende, maar pluizige wereld. Tijdens de projectie loopt de peliculle uit de projector over de snaren van een geprepareerde piano. De film creëert op die manier een eigen klankband, die doet denken aan de muzikale composities van Palestine zelf.”