Gianni Skorić & Gloeilamp

residenten Bosacademie

Gianni Skorić & Gloeilamp nemen deel aan VRUCHTBARE GROND met hun performance SONIC OBSCURA, op 4 september te bekijken in Het Bos.

“Sonic Obscura”

Gianni Skorić zal op zaterdag 4 september samen met de band Gloeilamp een live drawing performance tentoonstellen. Het concert van Gloeilamp zal plaatsvinden in een installatie die Skorić toelaat de band live te registreren op papier.

file

Alle makers zitten in hetzelfde schuitje als het aankomt op nieuwe richtingen te onderzoeken en te verkennen, met de obstakels en overwinningen vandien. We vragen onze residenten naar hun visie op enkele quotes uit het werk 'Truisms' van kunstenares Jenny Holzer en 'Rules for Students and Teachers' van John Cage en Sister Corita Kent.

Consider everything an experiment
Gianni: Binnen ons concept Sonic Obscura experimenteren we met beeld en geluid. Wanneer je experimenteert, betekent het ook dat je met iets wetenschappelijks bezig bent. Alhoewel een experiment geen excuus mag zijn voor nalatigheid of een soort van opportunistisch schild mag worden.
Jeffrey: Toen we enkele jaren geleden met Gloeilamp startten was het de bedoeling dat we de meest primitieve muziek zouden maken die we uit onszelf konden halen. Het moesten simpele manieren van samenspelen zijn. Liefst van al, 1 of 2 noten die constant dreunen, een drumbeat en bij tijds een dikke streep noise. Het experiment zit hem in steeds nieuwe manieren vinden om die filosofie uit te spelen in onze muziek. Dit werkt niet altijd, soms zijn we zelf ook in de war, omdat er steeds dwaze titels aan worden gegeven. De samenwerking met Gianni, waar we beeld en geluid op elkaar laten reageren, is een nieuw experiment dat we nog in het repetitiekot aan het uitvlezen zijn.

Nothing is a mistake: there’s no win and no fail, there is only make
Jeffrey: Gloeilamp is een constructie die we hebben opgezet voor onszelf om binnen bepaalde perken loos te gaan op een instrument. Analoog met een parachutist bereiden wij ons voor om uit het vliegmachien te springen, wanneer we er nog inzitten. Dit doen we meestal door middel van feedback, brielen met effecten en kleine thematjes te spelen. Wanneer we opgeladen zijn, laten we de stoppen springen, springen we uit het deurgat, en onstaat er een andere perceptie van de tijd. Het is natuurlijk belangrijk om niet als marktkramer uit dat vliegmachien te springen.

The only rule is work, if you work it will lead to something. It’s people who work all the time who catch up on things.
Gianni: Ik geloof in deze regel maar niet in het feit dat iedereen de privilege heeft om zich veel met kunst bezig te houden daarom vind ik dat het vernuft van een werk veel meer erkenning mag krijgen. Voor de rest bestaat er geen excuus voor luiheid of eentonigheid en moeten we werken naar variatie en schoonheid.

Don’t try to create and analyse at the same time, they’re different processes
Gianni: Het is belangrijk om, tijdens het werkproces, je ogen open te houden voor veranderingen. Ik denk dat we uit de tijd komen van impulsief en post-modern denken en dat we nu terugkeren naar een zorgvuldigere manier van creëren. Dus ik denk dat we altijd moeten analyseren welke symboliek we uitdrukken, wat we proberen te zeggen en hoe dit verandert tijdens het creatieproces.
Jeffrey: Doordat de muziek zo simpel is, lukt het wél om dit te doen. We jammen meestal over de periode van een half uur. Wanneer we goed bezig zijn, begin ik meestal verschillende dingetjes te doen met het riffke dat we van in het begin spelen. Wanneer de rest dit opmerkt en hier op inspeelt, moet ik ook aandachtig zijn om weer op hun in te spelen. Zo krijg je naderhand een simpele maar doordachte constructie van triggers die de verschillende muzikanten dingen kunnen laten doen. Uiteindelijk is dit de basis van jammen zoals men dat ook al jaren in jazz, blues, etc. doet, maar voor mezelf en een aantal anderen in de band is dit speciaal omdat we van bands met echte liedjes komen, die een begin en een einde hebben. We zijn momenteel nog bezig met ook Gianni te betrekken bij dit proces, waar een impuls van lid A lid B beïnvloedt.

Truisms’ - Jenny Holzer 1983
‘Truisms’ zijn een paar honderd uitspraken van politieke, sociale, filosofische of moralistische aard. Soms zijn het 'open deuren', soms geven zij stof tot nadenken. De uitspraken zijn niet de persoonlijke meningen van Holzer. Sommige uitspraken of opvattingen zijn tegenstrijdig, maar samen geven ze een afspiegeling van de werkelijkheid. Holzer zegt: "Ik dacht dat het geheel een redelijk betrouwbaar portret zou kunnen zijn van de manier waarop de dingen zijn in de wereld, omdat al deze tegenstrijdige meningen tegelijkertijd bestaan".

10 rules for Students and Teachers’ - Sister Corita Kent 1967
Componist John Cage gebruikte een lijst met tien regels voor studenten en leraars, die opgesteld waren door zeefdruk-kunstenares, docente en non Sister Corita Kent. Kent maakte de lijst als onderdeel van een project in een cursus die ze gaf in 1967-1968. Sommige van de regels van Kent’s lijst doen ook denken aan de ‘Oblique Strategies’ van muzikant Brian Eno en de schilder Peter Schmidt (die we onze zomerresidenten-muziek voorlegden). Neem nu regel nummer zes, "Nothing is a mistake," die doet denken aan Oblique Strategy "Honor thy error as a hidden intention."